De projectenbank biedt een overzicht van projecten binnen de (rijks)overheid waarbij gedragsinterventies wel of niet werkten. Zo kun je op eenvoudige wijze inspiratie opdoen en in contact komen met mensen die met vergelijkbare projecten bezig zijn.
Om cyberveilig gedrag te stimuleren is de gedragsinterventie ‘Valse e-mail? Meld het via de meldknop’ ontwikkeld. De gedragsinterventie zorgt ervoor dat medewerkers verdachte e-mails 10x vaker intern melden en er wordt nauwelijks meer geklikt op een link in verdachte e-mails. Read more about Cyberveilig gedrag in mkb
Onderzocht is hoe bezorgkeuzes van webshopklanten kunnen worden beïnvloed. Degenen die informatie over de CO₂-impact van beschikbare bezorgopties ontvingen, kozen twee keer vaker voor de duurzaamste bezorgoptie. Standaard aanvinken daarvan (default) had het hoogste gedragseffect. Read more about Duurzamer bezorgkeuzes bij online bestellen
Als schippers afval naast de restafvalcontainers zetten in overnachtingshavens van Rijkswaterstaat, veroorzaakt dat extra plastic soep. Er is een gedragsinterventie ontwikkeld om het aantal bijplaatsingen tegen te gaan. Met deze interventie nam het aantal afvalzakken sterk af. Read more about Minder afval bijgeplaatst door binnenvaartschippers
Het doel van deze pilot was studenten stimuleren hun kauwgom niet meer op de grond te gooien, maar netjes in de afvalbak. De ontwikkelde gedragsinterventie ‘Van bekkie naar bakkie’ zorgde voor 80% minder kauwgom op straat. Read more about Kauwgom: van bekkie naar bakkie
Door in te spelen op identiteit en gedrag behapbaar te maken, gaan meer mensen met een energieverbruiksmanager aan de slag. Ze doorlopen vaker de volgende stappen: website bezoeken, een account aanmaken en op de energieverbruiksmanager inloggen om hun energieverbruik te checken. Read more about Meer mensen gebruiken een energieverbruiksmanager
Onderzocht is in hoeverre woningeigenaren een Spaarbonus Woningverduurzaming een aantrekkelijke optie vinden voor de financiering van verduurzamingsmaatregelen. Het overgrote deel (65%-70%) van de deelnemers geeft er de voorkeur aan hun huidige spaargeld te gebruiken om hun woning te verduurzamen. Read more about Woningverduurzaming met spaarbonus
Betere en frequentere feedback over hun energieverbruik heeft bij consumenten niet geleid tot extra energiebesparing, blijkt uit onderzoek. Wel bekijken huishoudens het nieuwe Energie Overzicht vaker en beoordelen zij het positiever dan het oude verbruiks- en kostenoverzicht (VKO). Read more about Energiebesparende consumenten
Hoe is het gebruik van virtuele alternatieven voor buitenlandse dienstreizen ook na COVID-19 vast te houden? Het communiceren van een sociale norm blijkt een significant positief effect te hebben op de attitude en de intentie om vaker dienstreizen te vervangen door virtuele alternatieven. Read more about Buitenlandse dienstreis vervangen door virtueel alternatief
Webshops moeten consumenten informeren over de voorwaarden rond de aankoop, zoals het retourbeleid. Het gebruik van iconen blijkt te helpen: consumenten begrijpen de voorwaarden daarmee beter. Als de betaalpagina de urgentie benadrukt, gaan meer consumenten deze informatie lezen. Read more about Beter gelezen en begrepen algemene voorwaarden
Veel platforms gebruiken de tag ‘gesponsord’ om betaalde ranking mee aan te duiden. Weinig consumenten begrijpen deze tag. De tag ‘betaalde positie’ is voor consumenten duidelijker. De informatie over betaalde ranking kan zichtbaarder worden door gebruik te maken van een opvallende positie of kleur. Read more about Duidelijkheid over betaalde ranking
Ontbreekt jouw project in dit overzicht? Laat het ons weten! Project indienen
This website uses cookies. Read more about cookies in our cookieverklaring.
These cookies never collect personal data and are necessary for the correct functioning of the website.
These cookies collect data so that we gain insight into the use and can further improve this website.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.