De projectenbank biedt een overzicht van projecten binnen de (rijks)overheid waarbij gedragsinterventies wel of niet werkten. Zo kun je op eenvoudige wijze inspiratie opdoen en in contact komen met mensen die met vergelijkbare projecten bezig zijn.
Een campagne is ingezet om jongeren te stimuleren de inhaalvaccinatie tegen het Humaan Papillomavirus (HPV) te halen. De campagne slaagt erin om kennis over HPV te vergroten, het gesprek erover te bevorderen én om jongeren zich te laten vaccineren. Lees meer over Jongeren halen de HPV-vaccinatie
In dit online experiment zijn verschillende presentaties getest van verduurzamingsmaatregelen voor woningeigenaren op de website verbeterjehuis.nl. De variant waarbij benadrukt wordt dat de maatregelen ‘voor jouw persoonlijke situatie zijn aanbevolen’ was het meest effectief. Lees meer over Verduurzaming via verbeterjehuis.nl
Met gecontroleerd gerandomiseerde experimenten zijn voor huishoudens de besparingseffecten onderzocht van 3 typen energieverbruiksmanagers. Alleen voor de in-home-display kon een besparing worden vastgesteld: bijna 7% op gas en ruim 2% op het elektriciteitsverbruik. Lees meer over Energiebesparing met een energieverbruiksmanager
In 2022 is in Utrecht en Leiden de Preloved Fashion Fair georganiseerd, een campagne om het winkelend publiek te verleiden om tweedehands te proberen in plaats van nieuw. De campagne heeft in Leiden geleid tot een grotere intentie om tweedehandskleding te kopen. Lees meer over Stimuleren van het kopen van tweedehandskleding in plaats van nieuw
Het mkb is extra kwetsbaar voor cyberaanvallen. Dit veldexperiment laat zien dat er aanwijzingen zijn voor een effect van het versturen van imitatie phishingmails op de korte termijn, maar niet op de (middel)lange termijn. Lees meer over Cyberweerbaarheid mkb’ers verhogen door phishingtest
Om cyberveilig gedrag te stimuleren is de gedragsinterventie ‘Valse e-mail? Meld het via de meldknop’ ontwikkeld. De gedragsinterventie zorgt ervoor dat medewerkers verdachte e-mails 10x vaker intern melden en er wordt nauwelijks meer geklikt op een link in verdachte e-mails. Lees meer over Cyberveilig gedrag in mkb
Onderzocht is hoe bezorgkeuzes van webshopklanten kunnen worden beïnvloed. Degenen die informatie over de CO₂-impact van beschikbare bezorgopties ontvingen, kozen twee keer vaker voor de duurzaamste bezorgoptie. Standaard aanvinken daarvan (default) had het hoogste gedragseffect. Lees meer over Duurzamer bezorgkeuzes bij online bestellen
Als schippers afval naast de restafvalcontainers zetten in overnachtingshavens van Rijkswaterstaat, veroorzaakt dat extra plastic soep. Er is een gedragsinterventie ontwikkeld om het aantal bijplaatsingen tegen te gaan. Met deze interventie nam het aantal afvalzakken sterk af. Lees meer over Minder afval bijgeplaatst door binnenvaartschippers
Het doel van deze pilot was studenten stimuleren hun kauwgom niet meer op de grond te gooien, maar netjes in de afvalbak. De ontwikkelde gedragsinterventie ‘Van bekkie naar bakkie’ zorgde voor 80% minder kauwgom op straat. Lees meer over Kauwgom: van bekkie naar bakkie
Door in te spelen op identiteit en gedrag behapbaar te maken, gaan meer mensen met een energieverbruiksmanager aan de slag. Ze doorlopen vaker de volgende stappen: website bezoeken, een account aanmaken en op de energieverbruiksmanager inloggen om hun energieverbruik te checken. Lees meer over Meer mensen gebruiken een energieverbruiksmanager
Ontbreekt jouw project in dit overzicht? Laat het ons weten! Project indienen
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.