De kennisbank biedt een overzicht van projecten binnen de (rijks)overheid waarbij gedragsinterventies wel of niet werkten. Zo kun je op eenvoudige wijze inspiratie opdoen en in contact komen met mensen die met vergelijkbare projecten bezig zijn.
Ontbreekt jouw project in dit overzicht? Laat het ons weten! Project indienen →
Hoe spoor je werkzoekenden aan een vragenlijst in te vullen? De combinatie van een bericht met een herinnering leidde tot een respons op de Werkverkenner van 77%. Een flinke stijging ten opzichte van de 49% bij de werkzoekenden die geen herinnering ontvingen.
Begin 2016 vulde ongeveer 50% van de werkzoekenden de online vragenlijst 'de Werkverkenner' in. Deze vragenlijst geeft inzicht in iemands kans op werkhervatting binnen een jaar. Op basis hiervan ontvangen werkzoekenden dienstverlening op maat. Het is daarom voor hen en voor UWV van groot belang dat zoveel mogelijk werkzoekenden de Werkverkenner invullen.
De interventie bestond uit drie onderdelen: een bericht in de Werkmap om ze op de vragenlijst te wijzen, een herinneringsbericht na 1 week, en een sms'je 1 week voordat de taak afliep. Uit de gedragsanalyse bleek dat veel mensen de online vragenlijst gewoonweg niet hadden gezien, amper op de website Werk.nl kwamen, vergaten om hem in te vullen of al werk in het vooruitzicht hadden. Van de sms waren er vier varianten (zie hieronder).
We hebben twee keer een gerandomiseerd praktijkexperiment uitgevoerd. Het eerste experiment was om het effect van de berichten en herinneringen vast te stellen. Het tweede experiment om het effect van het sms'je te meten.
De combinatie van een bericht met een herinnering resulteerde in een respons van 77%. Een flinke stijging ten opzichte van de respons van 49% bij de werkzoekenden die geen herinnering ontvingen. Van de werkzoekenden die een persoonlijk sms'je (op naam) kregen waarin ook wederkerigheid benadrukt werd, bleek 60% de Werkverkenner alsnog in te vullen, ten opzichte van 47% van de werkzoekenden die geen sms kregen.
Doordat meer mensen de Werkverkenner invullen, kan UWV meer werkzoekenden dienstverlening op maat aanbieden. Die hulp past dus beter bij hun persoonlijke situatie. De verwachting is dat dit een positieve impact heeft op de uitstroom naar werk.
Yvonne Engels, Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookiestatement. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.
Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.