Veldonderzoek naar consumentenkeuzes

Je vindt hier een beschrijving van alle deelsessies: de lezingen, de workshops en de netwerksessies. Met de filteropties aan de rechterkant kun je je gewenste selectie maken. Je kunt je aanmelden voor de Dag van het gedrag 2019 door het aanmeldingsformulier in te vullen. Op het aanmeldingsformulier zie je ook een overzicht van alle deelsessies per ronde. 

Spreker: Arnoud Plantinga (AFM)

Dagdeel

Ronde 3

Vorm deelsessie

Workshop

Organisatie

Toezicht

Thema

Financieel gedrag

Deelsessie

In samenwerking met een aanbieder van Consumptief Krediet (CK) hebben we een experiment uitgevoerd naar de effecten van de online keuzeomgeving op leengedrag. We vonden dat kleine aanpassingen aan een online aanvraagformulier sterke effecten op gedrag kunnen hebben, en niet altijd in de verwachte richting.
In deze sessie vertel ik je meer over de resultaten en waar we tegenaan liepen bij het opzetten van een veldonderzoek. Maar je gaat ook zelf aan het werk: Hoe zou jouw ideale keuzeomgeving eruit zien? Welke effecten verwacht je van verschillende aanpassingen? Wat is de toegevoegde waarde van dit soort onderzoek?
Na afloop hoop ik dat je meer weet over consumentengedrag én over veldonderzoek opzetten met een partner.

Over de spreker

Arnoud Plantinga zit in het team Consumentengedrag van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dit team ondersteunt het toezicht van de AFM door gedragswetenschappelijke inzichten toe te passen en op te doen. Arnoud is in februari gepromoveerd in de psychologie aan Tilburg University.

Twitter