Succes- en de faalfactoren wanneer je het concept nudging binnen een organisatie introduceert

Je vindt hier een beschrijving van alle deelsessies: de lezingen, de workshops en de netwerksessies. Met de filteropties aan de rechterkant kun je je gewenste selectie maken. Je kunt je aanmelden voor de Dag van het gedrag 2019 door het aanmeldingsformulier in te vullen. Op het aanmeldingsformulier zie je ook een overzicht van alle deelsessies per ronde. 

Sprekers: Jolien Kouwenhoven en Enya Versavel (Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid in Belgiƫ)

Dagdeel

Ronde 1

Vorm deelsessie

Workshop

Organisatie

Beleid

Deelsessie

Wij kwamen in december 2018 terecht bij de dienst Personen met een Handicap, en grepen de kans om ‘Nudging’ te introduceren in de organisatie. Wij hadden beiden nog nooit gehoord van nudging, hadden geen ervaring in het opzetten van een project en kenden de organisatie niet. Uitdagingen verzekerd.

Om sympathie van onze collega's te winnen, hebben we besloten om hen te laten zien wat de mogelijke effecten van deze methode kunnen zijn. We trachtten dit te bereiken door twee belangrijke problemen binnen onze dienst aan te pakken: onze onbeantwoorde telefonische oproepen en de hoge no-show rate op de doktersafspraken.

In deze workshop willen we ons eigen verhaal brengen en onze eigen ontwikkelde methode uitleggen, in een persoonlijke, leerrijke sfeer. Gaandeweg leerden we hoe we de mensen meekregen, creëerden we betrokkenheid en ondersteuning uit de ‘front office’ zoals ze hier al jaren niet meer gezien hadden. Deze ervaring willen we delen. Daarnaast willen we jullie vragen naar je visie op hoe we het aangepakt hebben. Wat is verrassend? Wat is nieuw? Wat kunnen we verbeteren? Op deze manier willen een onderlinge discussie stimuleren, om zo te leren van elkaars sterktes en zwaktes.

Over de sprekers

Sinds december 2018 werken Jolien Kouwenhoven en Enya Versavel voor de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid in België bij de DG Personen met een Handicap. Als service designer bestaat hun taak eruit om constant nieuwe inzichten te introduceren in de organisatie om op deze manier de dienstverlening te verbeteren.

Twitter