Gedrag van spelers tijdens serious games

Sprekers: Riëtte Dekkers, Sean Sauren en Marthijn de Blaeij (EZK/LNV)

Homo ludens, de spelende mens: mensen houden van spelen. Spelen heeft iets weg van een ontdekkingsreis, iets avontuurlijks, zelf uitvinden, proefondervindelijk voorwaarts gaan, doen en beleven; alleen of met elkaar.  
Het vermaak in een serious game moet de beleving versterken en daarmee ook de interventie. De doelen worden impliciet ingebouwd in het spel, zodat de speler volledig kan opgaan in het spelen. Dat kan alleen als de gamedesigner de realiteit op een pakkende manier weet te vertalen naar de abstractie van de game. Maar ook de speler heeft een uitdaging. Het is aan hem om deze abstractie weer terug te vertalen naar de realiteit en zodoende iets te leren.

Over de sprekers

Riëtte Dekkers en Marthijn de Blaeij zijn serious game designers bij EZK en LNV. Zij maken per jaar circa 15 serious games over allerlei beleidsonderwerpen. 

 

Sean Sauren is Rijkstrainee en loopt een half jaar mee met Riette en Marthijn.

 

 

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen